Dünya

Türkiye’nin gıda ihracatında yeni hedefi 50 milyar dolar

Dünyada yaşamın ve tarımın başladığı Anadolu’da milyonlarca üreticinin ürettiği eserler, binlerce ihracatçı tarafından dünyaya getiriliyor. Dünya çapında 200’den fazla ülkenin sofraları, günde 3 öğün Türk gıda ürünleri ile kuruluyor.

Yılda 25 milyar dolarlık gıda ürünü ihraç eden Türkiye, önümüzdeki 10 yılda gıda ürünleri ihracatını 50 milyar dolara çıkaracak üretim ve ihracat potansiyeline sahip.

Milyarlarca insanın protein, karbonhidrat ve yağ ihtiyacını karşılayarak dünya sofralarına lezzet şöleni yaşatan Türk çiftçisi, yılda 70 milyon ton bitki üretiyor. 72 milyondan fazla küçük ve büyükbaş hayvana sahipken, yıllık 800 bin tonun üzerinde su artefaktı ve 2,4 milyon ton kümes hayvanı üretim hacmine ulaşmıştır. 55 milyon ton yaş meyve ve sebze üretiyor.

Süt ürünlerinden bakliyatlara, et ürünlerinden unlu mamullere, yaş meyve sebzeden kuru meyvelere, zeytinyağından dondurulmuş gıdalara, su ürünlerinden dünyanın ihtiyacı olan bin bir tarım ürününü üreten Türk üretici Avrupa zeytine, defneden bulgura, kekikten haşhaşa, kirazdan çipuraya, ayvadan levreğe, incirden alabalığa, turşudan salçaya. Türkiye tarımsal üretimde birinci sırada yer alırken, dünya liginde ilk 10 ülkenin ortasında yer almaktadır.

3 milyon hektar tarım arazisi üretim dışı kaldı

Türkiye’de son 20 yılda 3 milyon hektar tarım arazisinin tarımsal üretim alanlarının dışında kalmasına ve küresel iklim değişikliğinin üretimi tehdit haline getirmesine rağmen teknolojiye yatırım yapan Türk çiftçisi, üretimini artırarak üretime devam ediyor. dünya sofralarına yiyecek tedariklerini artırın.

Tarım alanlarındaki azalmaya rağmen, dünya nüfusunun artması nedeniyle tarımsal üretimin artması bir zorunluluktur. Bu da verimliliği artırmayı gerekli kılıyor.

Türkiye’nin tarım ürünleri ihracatının yüzde 21,5’ini gerçekleştiren ve tarım ürünleri ihracatında lider konumundaki Ege İhracatçı Birlikleri, 14 Mayıs Dünya Çiftçiler Günü dolayısıyla görüşlerini paylaştı.

Eskinaz; “Gıda ihracatında hedef 50 milyar dolar”

Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Lideri Jak Eskinazi; “İhracatı, tarımsal üretimin devamlılığının sigortası olarak görüyoruz. Türkiye’nin gıda ihracatında lider konumdayız. Su işleri, meyve ve sebze ürünleri, zeytin, zeytinyağı, kuru meyve, odun dışı orman işleri, yağlı tohumlar alanlarında dünyanın en güçlü üretici ve ihracatçıları arasında yer almaktayız. TURQUALITY ve URGE Projeleri, Fuarlar, Sektörel Ticaret Heyeti ve Satınalma Heyetleri ile gıda ihracatımızı artırmaya hazırlanıyoruz. Klasik ihracat pazarlarımız olan Avrupa, Orta Doğu ülkeleri ve Rusya Federasyonu’ndaki konumumuzu korurken, ABD ve Japonya pazarlarında büyümek için çalışıyoruz. Türkiye 10 yılda 50 milyar dolarlık gıda ürünü ihraç etmeyi hedeflerken, Ege Bölgesi olarak bu ihracatın 12,5 milyar dolarını gerçekleştirmenin gayreti içinde olacağız.”

Uçak; “TDİOSB’lerle tarımsal üretim artacak”

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Çınar; “Küresel ısınma her geçen gün üretimi daha fazla tehdit ediyor, kuraklık ve kentleşme nedeniyle tarımsal üretim alanları daralıyor. Dünyadaki nüfus artışına bağlı olarak tarımsal üretimimizi artırma zorunluluğu bulunmaktadır. Ar-Ge faaliyetlerinin yoğun bir şekilde yürütüldüğü ve verimliliğin hat safhaya ulaştığı Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgeleri ile tarımsal üretimde sürdürülebilirliği sağlayabiliriz. Bu sayede Türkiye iç tüketimini karşılayabilir ve gıda ürünlerini ihraç ederek önümüzdeki yıllarda hedeflenen rakamlara ulaşabilir. Yaş meyve sebze ve meyve sebze ürünleri segmentleri olarak 2022 yılında Türkiye genelinde 5,5 milyar dolar ihracat gerçekleştirdik. Bu ihracata Ege Bölgesi olarak 1 milyar 250 milyon dolar katkı sağladık. Tarım bölümünde odaklanmamız gereken bir diğer konu ise gençlerin tarım sektörüne yönelmelerini sağlamaktır. Bu konuda da projeler geliştiriyoruz.”

Işık; “Deprem bölgesindeki 11 ilde üretim kesintiye uğramamalı”

Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık; “TİM Tarım Komitesi olarak 6 Şubat depreminden etkilenen bölgeleri ziyaret ettik. Bu iller, başta narenciye, hububat, bakliyat, yağlı tohumlar, kuru meyveler, pamuk, karpuz, salçalık biber, soğan, buğday, zeytin ve zeytinyağı olmak üzere Türkiye’nin çok değerli gıda depolarıdır. Bu bölgede özellikle sulama sistemleri, personel, lojistik ve proses tesislerinde önemli kayıplar yaşanıyor. Bu kayıpların bir an önce giderilmesi ve üretimin kesintisiz devam etmesi gerekiyor. Bu 11 il Türkiye’nin ihtiyacını karşılarken 2022’de 7,4 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Deprem bölgesinde üretimi canlandırmamız lazım. Aslında dünya çapında 8 milyar insanın beslenme ihtiyacı her yıl yüzde 1,3 artıyor. Üretimimizi artırarak bu ihtiyacı karşılayabiliriz. Dünyada sağlıklı gıdaya doğru bir eğilim var. Türkiye’de 35 yıldır Ege Bölgesi’nin öncülüğünde organik üretim yapılmaktadır. Yeterli tarımsal uygulamalar ve organik üretim ile Türkiye’de üretilen gıda ürünlerine dünya çapında talebi artırmak için çalışıyoruz” dedi.

 

Girit: “İhracat yasaklarıyla üreticiyi de tüketiciyi de koruyamayız.

Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Bedri Girit; “Türkiye, Avrupa’nın en büyük levrek üreticisi ve dünyanın en büyük ikinci levrek ihracatçısı iken, çipura üretiminde dünya birincisi, ihracatta dünya ikincisiyiz. Alabalıkta dünya üçüncüsü, yumurtada dünya ikincisiyiz. Ürün gamımızdaki tüm ürünlerin ihracatında dünyada ilk 10 ülke arasında yer almaktayız. Dünyanın 3 öğün protein açığını kapatmasına yardımcı oluyoruz. 2022 yılında ihracatta 4 milyar doları aştık. İhraç edilen eserlere yasak koyarak üreticiyi de tüketiciyi de koruyamayız. Tarımsal üretimde anlık kararlar her zaman üretime ve ihracata zarar verir. Kendi departmanımızda uzun yıllar çalışarak ihracat pazarları oluşturuyoruz. Bir akşam alınan kararın getirdiği kısıtlamalar, ihracat pazarlarında bizleri zor durumda bırakırken, üreticilerimizin emeğinin boşa gitmesine neden oluyor.”

Öztürk: “Hububat, bakliyat, yağlı tohumlar, gıda ihracatının lideri”

Ege Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Muhammet Öztürk; “Hububat, bakliyat, yağlı tohumlar bölümü olarak Türkiye’nin 25 milyar dolarlık gıda ihracatının 11,2 milyar dolarlık dilimini kendimiz gerçekleştirdik. Türkiye’nin gıda ihracatının yüzde 42’sini biz gerçekleştirdik. Türkiye’nin dış ticaret açığı verdiği bitkisel yağ, buğday, arpa, mısır ve bakliyat başta olmak üzere Anadolu topraklarında yetiştirilebilen tarım ürünlerinin üretiminin artırılması için yoğun çaba gösterilmesi gerektiğine inanıyoruz. Tarımsal üretimimizi reel bir programla artırırsak yıllık ihracatımızın artacağına, 2022 yılı sonunda 18,6 milyar dolar seviyesinde olan gıda ithalatımızın daha da düşeceğine inanıyoruz.”

Umur: “Virginia ve Burley tütün üretimi artacak”

Ege Tütün İhracatçıları Birliği Başkanı Ömer Celal Umur; “Türkiye, oryantal tütün üretiminde dünya lideridir. Türkiye’de üretilen tütün ürünlerinde kullanılacak tütünün yüzde 30’unun kademeli olarak Türkiye’de üretilmesi zorunluluğu, virginia ve burley tipi tütün üretiminde artışı beraberinde getirdi. Özellikle Virginia tipi tütün üretiminde 3 yıllık süreçte 10 milyon kiloya ulaştık. 2021’de 35 TL olan şark tütününün kilogram fiyatı 2022’de 70 TL’ye çıktı. Tütün fiyatlarının yüzde 100 artması Ege Bölgesi’ndeki üretici sayısının 26 binden 30 bine çıkmasının önünü açtı. Türk tütün kesimi; 2022 yılını 828,9 milyon dolarlık ihracat performansıyla geride bırakırken, 2023’te 900 milyon dolarlık ihracat hedefliyoruz. Ege Bölgesi’nde 2022’de 26 bin üretici 37 milyon kilo tütün üretirken, tütün ihracatçısı firmalar 30 bin üreticiyle sözleşme imzaladı. 2023. Üretici sayısındaki artışın rekolteyi olumlu etkilemesi ve Ege Bölgesi tütün üretiminin 45 milyon kilograma çıkması bekleniyor.”

Er: “Zeytin sektörü altın çağını yaşıyor”

Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Davut Er; “Türkiye’nin zeytin ağacı zenginliği son 20 yılda 90 milyondan 192 milyona çıktı. 2023 yılında 735 bin ton sofralık zeytin verimi ile dünya lideri olurken, 422 bin ton zeytinyağı üretimi ile dünya ikincisi olduk. İhracatta her ay yeni rekorlar kırıyoruz. 6 aylık dönemde zeytinyağı ihracatımız 92 bin ton olarak gerçekleşti ve döviz bazında 407 milyon dolara yükseldi. Zeytin ve zeytinyağı ihracatımızın dönem sonunda 1 milyar dolara ulaşmasını temenni ediyoruz. Son yıllarda dikilen zeytin ağaçlarının verimli hale gelmesiyle birlikte sofralık zeytinde 1 milyon 200 bin ton, zeytinyağında 650 bin ton verime ulaşacağız. İhracatta 1,5 milyar dolar seviyesine ulaşacağız. Tamamı yerli girdi olan zeytincilik bölümünün ihracatındaki katma değerin tamamı ülkemizde kalacak. Üreticilerimiz ve markalı ihracatımız desteklenirse ambalajlı ürün ihracatımız artacak ve kazanan Türkiye olacaktır.”

Gürle: “Kekik ve defnede dünya lideriyiz”

Ege Mobilya Kağıt ve Orman İşleri İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Fuat Gürle; “Türkiye’nin odun dışı orman çalışmalarında defne ve kekik lokomotif işler olurken, bu iki işte ihracatta dünya lideriyiz. Ege Mobilya Kağıt ve Orman Eşyaları İhracatçıları Birliğimiz, bu iki eserin ve birçok odun dışı orman eserinin ihracatını domine etmektedir. Dünyada tuz ve baharattan kaçınmaya yönelik bir eğilim var. Tüketiciler sağlıklı gıdalara yöneliyor ve üreticilerimiz tüketici ülkelerin beklentilerine uygun üretim yaparsa kısa vadede 25 bin ton, orta vadede 40 bin ton kekik üretip ihraç edebiliriz. Bu amaçla kekik üretimi yapan çiftçilerimize her yıl sistematik eğitimler düzenliyor, kekik üretiminde önem vermeleri gereken konuları paylaşıyoruz.”

 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

sincikhaber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu